Δεσποινίς Τζούλια

missJulia
Colin Farrell, Jessica Chastain – Miss Julie

Τζούλι, παιδί: (διαβάζοντας): Της είχαν κάνει δώρο αυτή την υπέροχη κούκλα. Ω τι καταπληκτική κούκλα, τόσο όμορφη και ντελικάτη. Δεν φαινόταν καθόλου πλασμένη για τις λύπες αυτού του κόσμου.

Η Λιβ Ούλμαν, επί χρόνια μούσα του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν (1918 – 2007) και πρωταγωνίστρια των ταινιών του, γύρισε το έργο του Αύγουστου Στρίντμπεργκ (1849 – 1912) – Σουηδού δραματουργού σε δικό της σενάριο και σκηνοθεσία, με τρόπο που πραγματικά ξαφνιάζει ευμενώς με το αποτέλεσμα του. Μεταφερμένο στο 1890 αντί του 1874 – και όχι σε μια σουηδική επαρχία (Φέρμαναχ), αλλά στην ιρλανδική εξοχή, το έργο βρίσκει θαυμάσιους ερμηνευτές στα πρόσωπα των Κόλιν Φάρελ, Τζέσικα Τσάστειν που κινούνται σε λιτή εναρμόνιση με τους ρόλους (Miss Julie – John), το σκηνικό (πύργος), τον τόπο (επαρχία εποχής).

Καλοκαίρι 1890 Βόρειος Ιρλανδία

missJulia2
Colin Farrell, Jessica Chastain – Miss Julie

Μια ταινία αξιόλογη – μόνο και μόνο, από την καταπληκτική υποκριτική τέχνη των δύο πρωταγωνιστών της ακόμη και από την φωτογραφία και το καδράρισμα των πλάνων όπου το φωτεινό γαλάζιο των χώρων, του ατλαζιού του φορέματος της πρωταγωνίστριας, έρχονται σε αντίθεση με τα ανάρμοστα πάθη μιας άλλης περασμένης εποχής, τόσο σκοτεινά που μπορούν να εξυφάνουν τον καμβά μιας ανάλογης τραγικής ιστορίας.
Ο υποτακτικός μπάτλερ Τζών εμπλέκεται σε ένα ερωτικό παιχνίδι με την τολμηρή και αυθάδη Τζούλι, κόρη του βαρώνου αφεντικού του, κατόπιν δικής της πρωτοβουλίας. Σ’ ένα παιχνίδι φαντασιώσεων που λαμβάνει χώρα τον περισσότερο χρόνο, στην κουζίνα του πύργου χωρίς ποτέ να υπάρξει ερωτική ολοκλήρωση, τα δύο αυτά άτομα  στέκονται σ’ εμάς, στο ρου της ιστορίας τους στο τέλος, σαν δύο θηρία έτοιμα να κατασπαραχτούν. Οι τόνοι ομιλίας τους είναι πάντα ψυχροί και αγέρωχοι, ωστόσο βλέπει κανείς καθαρά το υπεροπτικό πάθος της κόρης και το δειλό αλλά πρωτόγονο του υπηρέτη – βλέπε (αφέντης – σκλάβος): Ένα περίεργο παιχνίδι φαντασιώσεων που θέλουν να γίνουν πραγματικότητα.

Την κατάσταση αυτή έχει αντιληφθεί η γυναίκα του Τζων, Καθλίν, που αποφασίζει να φύγει από την υπηρεσία του πύργου φοβούμενη τις συνέπειες που θα επιφέρει στη δουλειά τους. Τον εγκαταλείπει στο άρρωστο πάθος της κόρης  Τζούλιας και στις αρρωστημένες περιπτύξεις τους στο απομονωμένο ισόγειο του προσωπικού.

missJulia_Chastain
Jessica Chastain – Miss Julie 2014

Μια αλλέα ως τη βαρειά σιδερένια πόρτα χωρίζει τον κόσμο των υπηρετών από τον κόσμο των ευγενών ενοίκων του οικήματος, με τα κουδούνια στον τοίχο της κουζίνας που τους καλούν επάνω. Φαινομενικά. Αλλά για τον συγγραφέα είναι μια άβυσσος: η πάλη των τάξεων δεν μπορεί να εξισώσει τα μέλη που τις συναποτελούν.

Αυτή την αλήθεια που είναι και το resumé της ταινίας η Σουηδή σκηνοθέτις το έκανε πολλαπλά καθαρό σε όλη τη διάρκεια της ερωτικής συνομιλίας τους μέσα σε μια μόνο μέρα καλοκαιριού – με αποκορύφωμα τον τεμαχισμό από τον μπάτλερ του καναρινιού της Τζούλια. Λίγο αργότερα αυτή θα αποφασίσει να τηρήσει το λόγο της και να κόψει το λαιμό της με τον αιχμηρό σουγιά που της είχε δώσει. Φεύγει από τη σκοτεινή αλλέα της κουζίνας όχι για τον απέραντο κήπο του πύργου αλλά για το κοντινό δάσος.

Τη βλέπουμε να επιπλέει στο ποτάμι του δάσους, καθώς το αίμα – ρυάκι κόκκινο αναμειγνύεται στο διάφανο νερό, στιβάζοντας τα αγριόκρινα που πέφτουν από τα δένδρα στις παρόχθιες πέτρες. Αγνότης και θάνατος συμπορεύονται σ’ έναν χορό μακάβριο, σ’ ένα τραγούδι ενός καταδικασμένου εκ των προτέρων, ερωτικού πάθους.

Εξελεικτικά το έργο εστιάζει στους χαρακτήρες και στα κίνητρα, αποκαλύπτοντας σταδιακά όλα όσα οδηγούν στη σύγκρουση και την αυτοκαταστροφή. Δεν σταματάει όμως εκεί – οδηγώντας το έργο μέσω των εκ των έσω φορτισμένων διαλόγων, από τα ερωτικά, υπαρξιακά, ταξικά, έως τα φιλοσοφικά μονοπάτια.

Miss Julie (2014) on IMDb
(function(d,s,id){var js,stags=d.getElementsByTagName(s)[0];if(d.getElementById(id)){return;}js=d.createElement(s);js.id=id;js.src=»http://g-ec2.images-amazon.com/images/G/01/imdb/plugins/rating/js/rating.min.js»;stags.parentNode.insertBefore(js,stags);})(document,’script’,’imdb-rating-api’);

Ο Στρίντμπεργκ δικαιώνει τους εσχάτους καίοντας τους πρώτους. Είναι ένας θρησκευτικός αφορισμός πρωτίστως: «Και οι έσχατοι έσονται πρώτοι» κατά τα λόγια του Ιησού στο Ευαγγέλιο. Είναι επίσης ακόμη και μια κοινωνική θέση, και μια πολιτική θέση. Καθώς η μις Τζούλι κείται νεκρή στο ρεύμα του ποταμού, ο μπάτλερ Τζων, ανεβαίνει υπερήφανα τις σκάλες φορώντας την πολυτελή του λιβρέα πηγαίνοντας το τσάι στον κύριο του, βαρώνο πατέρα της. Η ζωή για τους εσχάτους έχει μέλλον τραβάει μπροστά, μόλις για τους πρώτους τελειώσει. Η επισήμανση του τέλους της εποχής της φεουδαρχίας με την άνοδο μιας τάξης που κι αυτή με τη σειρά της, έμελλε να πάρει τα ηνία στον κοινωνικό ιστό.


Τίτλος: Δεσποινίς Τζούλι (Miss Julie)
Σκηνοθεσία: Liv Ullmann
Σενάριο : Liv Ullmann από το θεατρικό έργο του Σουηδού δραματουργού Αυγούστου Στρίντμπεργκ (Johan August Strindberg)
Πρωταγωνιστού: Colin Farrell, Jesica Chastain, Samantha Morton
Είδος: Δράμα
Διάρκεια: 129΄
Έτος: 2014
Γλώσσα ομιλουμένη: Αγγλικά
Τιμητικές διακρίσεις (κυριότερες): Βραβείο Αμάντα Νορβηγίας Κόλιν Φαρέλ υποψηφιότητα καλύτερου ηθοποιού, Οχάιο κριτικών κιν/φου Τζέσικα Τσάστειν υποψηφιότητα καλύτερης ηθοποιού, Σικάγο βραβείο κοινού υποψηφιότητα Λιβ Ούλμαν, Ιρλανδικό TV, Film (IFTA) βραβείο υποψηφιότητες καλύτερης ηθοποιίας Κόλιν Φαρέλ, Τζέσικα Τσάστειν.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s