Απόσπασμα από το βιβλίο του Γιάγκου Ανδρεάδη Ο Ηλίθιος

«Ο διάβολος είναι τρομερός αλλά έχει χάσει τη μαγεία του εωσφόρου. Τώρα φορά ψηλό καπέλο, ρεντιγκότα και κρατά μπαστούνι με ασημένια λαβή». Μια ανάλυση για τον πρίγκηπα Μίσκιν (Φιοντόρ Ντοστογιέβσκι – Ο Ηλίθιος)

Ντοστογιέφσκι Φιοντόρ

Ένα τέτοιο κείμενο δεν υποκαθίσταται με περιγραφή είτε ανάλυση· επίσης ανθίσταται στον σχολιασμό. Ωστόσο είναι οι σε­λίδες όπου ο Ντοστογιέφσκι, καθαρότερα από οπουδήποτε άλλου, συνδέει πόνο και ομορφιά, εκμηδένιση και βίωμα, που γράφεται ως δημιουργία στο φως μιας γνώσης που  είναι καρπός του δικού του μαρτυρίου. Βέβαια τα λεγόμενα του, οποιαδήποτε λεγόμενα, εδώ που τα λέμε, έχουν αξία σχετική. Εξαρτώνται από το αν ο αναγνώστης έχει ανάλογες εμπειρίες, ή, ανεπιγνώτως συνήθως, τείνει προς αυτές.

 

Ήδη όμως αυτό που λέω απαιτεί άμεση διευκρίνηση. Ο Ντο­στογιέφσκι περιγράφει την εμπειρία του ως επιληπτικού. Η επι­ληψία όμως δεν είναι το πραγματικό περιεχόμενο της γραφής του· αλλιώς θα έκανε ιατρική ανακοίνωση, όχι μυθιστόρημα. Τα όσα λέει, μας το βεβαιώνει ο ίδιος, ξεφεύγουν από τη διάκριση που κάνουμε συνήθως μεταξύ υγείας και αρρώστιας. Αυτό που μετρά είναι η αλήθεια τους, το γεγονός πως δεν τα θεωρεί ψευ­δαισθήσεις και πρωτίστως· ο καρπός τους, το κέρδος…

Δείτε την αρχική δημοσίευση 2.478 επιπλέον λέξεις

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s